”The war for talent is over, and the talent won” Talent Management. Vad handlar det om egentligen?

Bianca Britten-Austin om vad Talent Management handlar om

Talent Management. Vad handlar det om egentligen? Det innefattar en mängd processer men jag sammanfattar det ofta med hur man attraherar, behåller och utvecklar de talanger som är rätt för just din verksamhets syfte och mål. Det går att applicera på alla nivåer i ett företag – från enskilt team till ledningsgrupp.

När det gäller synen på arbetskraften i ett företag skedde det ett paradigmskifte för ca 20 år sedan vars början myntades med uttrycket ”War for Talent”. 2014 konstaterade tidningen Forbes i en artikel ”The war for talent is over, and the talent won”.

Från att anse att medarbetare ska vara tacksamma för att de har ett jobb, är det nu varje arbetsgivares högsta prioritet att med alla medel tillåtna säkerställa att de är så attraktiva att folk vill jobba hos just dem. Deras chanser att förverkliga företagsstrategin hänger nämligen på det.

”Talent Management handlar om hur företag attraherar, behåller och utvecklar de talanger som är rätt för just din verksamhets syfte och mål.”

För några veckor sedan var jag på 4Potentials Executive Summit (lika inspirerande som alltid!). Upplägget var klassiskt; ett antal företag presenterade sig och hade skapat interaktiva upplägg som skulle väcka vår vidare nyfikenhet på dem. Ett av de företag jag fick träffa var ett managementkonsultbolag. Med sex år från Accenture i bakfickan, hade jag frågan hängandes i bakhuvudet redan innan jag klev in i deras rum. Vad skiljer dem från de andra?

Det enda jag så desperat ville förstå var – vilken typ av personer är de och vilken arbetskultur har de? Min frågvisa hand åkte snart upp i luften efter att VDn hade dragit igenom den obligatoriska inledande presentationen med beskrivningar som ”vi bröt oss loss från Det Stora Managementkonsultbolaget för vi ville något mer”, ”det började med att vi satt runt köksbordet hemma hos Pelle och pratade om vilken typ av företag vi själva ville vara en del av”.

Allt detta väckte min nyfikenhet och samtidigt min frustration. För efter 10 minuter hade jag fortfarande inte hört en konkret sak som klargjorde för mig på vilket sätt de var annorlunda. De var klädda i samma kostymmärken som mina forna kollegor. De hade gjort sig business casual precis som vi gjorde på Accenture; genom att låta jeansen ersätta kostymbyxorna. De pratade sig varma om att finnas där för kunden på h-e-l-a förändringsresan. VDn gav mig med en uppmuntrande nick -äntligen fick jag ordet. ”Det du berättar om tänker jag att det är många andra företag i er bransch som också aspirerar på. Vad är det egentligen som skiljer er från dem?” frågade jag. Varpå ett imponerande ordrikt svar följde, men som till min stora förvåning helt hoppade över det jag så desperat ville förstå. Nämligen – vilken typ av personer är de och vilken kultur fostrar de?

I en kunskapsintensiv ekonomi och framförallt för tjänsteföretag som tillhandahåller i princip samma tjänst som nästa företag, är kulturen och människorna den enda egentliga kvarstående konkurrensfördelen ett företag har.

Det tar oss till 10 000 kronorsfrågan – hur skapar man en kultur som människor vill vara en del av?

Naturligtvis sitter inte jag på svaret med stort S. Här finns det nog bara en samling kvalificerade gissningar, men jag tänkte uppehålla mig kring några av dem i ett par inlägg framöver. Frågan är även hysteriskt aktuell i min egen arbetsvardag. I veckan som kommer har jag samlat ett par av våra köksmästare på Elite Hotels för att tillsammans knäcka nöten hur vi får det kraftigt bristfälliga antal kockar som finns i branschen att välja just oss (det saknas ca 3000-5000 kockar och konkurrensen bara ökar i takt med att branschen växer och utvecklas). Hur blir vi en attraktiv arbetsgivare för dem?

Vad är viktigt för just Dig när du går till jobbet varje dag? Och i vilken utsträckning lyckas din arbetsgivare tillhandahålla det?

Har du ställt frågan till dig själv någon gång? Vad är egentligen viktigt för just Dig när du går till jobbet varje dag? Och i vilken utsträckning lyckas din arbetsgivare tillhandahålla det? Finns det något du kan påverka för att öka graden av tillfredsställelse?

För mig personligen, är det viktigt att få arbeta med något meningsfullt, jag vill kunna påverka, jag vill arbeta tillsammans med andra eftersom jag inte trivs ensam i längden, jag vill verka i en transparent miljö så att jag vet vad som händer för att på så vis kunna göra mitt jobb ännu bättre och jag behöver få bestämma över min egen arbetsform – var och när jag jobbar utifrån vad som passar min livsstil bäst så länge jag levererar resultat.

Första delfrågan jag väljer att titta närmare på nästa vecka handlar om vikten av att arbetet är meningsfullt. Hoppas ni vill hänga med även då! Till dess – ha en underbar vecka!

Bianca Britten-Austin