Tips till dig som söker nytt jobb

Ska du söka nytt jobb? Att ha ett bra CV och personligt brev är en bra start. Här kommer 5 tips att ha med dig när du ska sätta igång.

1. Fokus på din ansökan ska vara att svara på frågan, ”varför ska de välja dig”. Motivera!

2. När du beskriver dina tidigare jobb och erfarenheter, fokusera på tjänstens syfte, omfattning och vilka resultat du levererat. Resultat behöver inte alltid vara konkreta siffror eller %, utan kan vara att man effektiviserat någon process, hanterat projekt med ett visst resultat eller mött deadlines.

3. Se till att inte upprepa samma information i brevet som du skrivit i CV. CV läses ofta först och ska spegla dina erfarenheter medan brevet ska motivera varför du som person är lämplig för tjänsten du söker.

4. Avsätt tid och fokusera på de jobben du söker, så dina motiveringar matchar det som efterfrågas i annonsen. Ge dig t ex 2 timmar och sätt dig på en bra plats där du kan fokusera.

5. Skriv inte för långt! En rekryterare läser många CVn och behöver snabbt kunna få en överblick över din kompetens. Kort och koncist och med fokus på vad du kan leverera för dem. CV ska vara max två sidor och ett brev gärna en halv till två tredjedelars A4-sida.

Av: Businesswomen.se