”Det är ett väldigt kreativt arbete” – Gunilla Eriksson ansvarar för en av Sveriges mest lästa texter, mjölkpaketen

Gunilla Eriksson

Gunilla Eriksson är panelredaktör på Arla.

Brukar du läsa baksidan av mjölkpaketet varje morgon? Arlas mjölkbaksidor är ett av Sveriges mest lästa medier. Gunilla Eriksson ansvarar för texterna, som också går att läsa på webben. Vi frågade henne vad som är roligast och mest utmanande med jobbet.

Snabbfakta:

  • Namn: Gunilla Eriksson
  • Jobbar som: Panelredaktör på Arla, dvs ansvarar för Arlas mjölkbaksidor som är ett av Sveriges mest lästa medier.
  • Familj: Gift med Björn Eriksson och har två döttrar, Lilly 10 år och Leia 13 år.
  • Om jag fick äta middag med en kändis skulle det bli: Madonna, eftersom jag tycker att hon är en cool kvinna som ständigt förnyat sig.
  • Bästa film: The Shining

Vad är ditt ansvar/uppdrag?
Jag ansvarar för policy, årlig plan och den dagliga verksamheten. Vi producerar cirka 150 stycken olika mjölkbaksidor varje år som stöttar Arlas värden och samtidigt tilltalar målgruppen barn och ungdomar i åldrarna 9–16 år. Och så ansvarar jag för redaktionellt innehåll på Arlakadabra som är mjölkbaksidornas plats på webben.

Vad är roligast? 
Överlag så är det ett väldigt kreativt arbete och man samarbetar med så många människor både internt och externt. Mjölkbaksidorna är ofta en del av en kampanj internt, och externt så är det många som hör av sig och vill samarbeta, t.ex. Bris, WWF, Paralympics, Mattcentrum och Håll Sverige Rent.

MAN SKA VARA KREATIV OCH NYFIKEN!

Vad är mest utmanande? 
Att ständigt förnya sig och att ha så många kontaktytor.

Hur vet man om man passar för att arbeta i din roll?
Man ska vara kreativ, gilla att nätverka och vara nyfiken!

Vad har varit ditt roligaste projekt? 
Det var nog att ha varit med och startat Arlakadabra.

Vad bör man ha för utbildning/bakgrund?
Man bör ha erfarenhet från en marknadsförings- eller kommunikationsavdelning eller erfarenhet från redaktionellt läge (webbredaktör, chefredaktör etc). Man bör även ha erfarenhet som projektledare.

Hur många ser egentligen texterna? Baksidan på mjölkpaketen läses av cirka två miljoner människor varje frukost. Texterna har en spridning till två miljarder läsare varje år.

/Businesswomen.se