”Man måste vara nyfiken, orädd och ha en tro på att man verkligen kan förändra”

Snabbfakta:
Namn: Sofia Forsling
Jobbar som: Dealer Network Development Manager, Volkswagen Group
Familj: Make Johan, barnen August 5 år & Fredrika 2 år
Om jag fick äta middag med en kändis skulle det bli: Michelle Obama
Bästa film: Ser väldigt få filmer nuförtiden, men desto fler serier. Senaste favoriterna är Transparent & Skam.

Vad är ditt ansvar som Dealer Network Development Manager?

Jag leder och utvecklar avdelningen Dealer Network Development som hanterar frågor som rör Business Management (BM), Customer Experience Management (CX), Corporate Identity & Design samt auktorisationsprocessen för nya återförsäljare & servicepartners och där tillhörande IT-struktur. Avdelningen spänner över alla märken och hela affären, vilket är väldigt spännande!

”Våra kunder ändrar sina köpbeteenden och förväntningar as we speak och det måste vi följa noga och agera utifrån.”

Vad är roligast?

Svårt att välja! Men det är generellt att det finns en bredd i arbetet och att det just nu händer väldigt mycket på alla fronter. BM-funktionen är t ex under uppbyggnad och det är häftig resa att få vara med och utveckla. I och med att vår affärsmodell är utmanad blir lönsamhetsfrågan viktigare än någonsin. CX är ju alltid aktuellt och väldig viktigt, då våra kunder ändrar sina köpbeteenden och förväntningar as we speak och det måste vi följa noga och agera utifrån. Att dessutom få jobba med en grupp professionella och erfarna specialister är extremt lärorikt och kul.

Vad är mest utmanande?

Om man är en person som gillar tempo och snabb utveckling kan det ibland vara svårt att förlika sig med att förändring tar tid i en stor och global organisation.

”Man måste också trivas med att jobba självständigt och ofta utifrån fria ramar”

Hur vet man om man passar för att arbeta med återförsäljarutveckling?

Jag tror att man måste vara nyfiken och orädd med en tro på att man verkligen kan förändra. Har man också en brinnande passion för kunden och allt som hen upplever i att köpa/äga/köra/åka bil i kombination med att man går igång på utmanade affärmodeller är det en mycket bra början. Det vi jobbar med har egentligen extremt lite med själva produkten att göra, snarare grottar vi ner oss i vilka behov olika kunder har, även de som är extremt ointresserade av bilar.

Det är också en stor fördel om man trivs med att vara ute i verkligheten och träffa återförsäljare och skapa goda relationer där. Ofta är det just i verkligheten som de bästa idéerna kommer upp och då gäller det att kunna snappa upp när behoven verkar vara generella och sedan ha förmågan och drivet att presentera sitt förslag till förbättring.

Man måste också trivas med att jobba självständigt och ofta utifrån fria ramar och vara beredd att sätta sin egen agenda och se vad som behöver prioriteras.
Vad har varit ditt roligaste projekt?

Jag är relativt ny i den här rollen, men har i tidigare roll inom återförsäljarledet jobbar med affärsutveckling och där drivit lönsamhetsfrågor, strategiprocesser och lojalitetsarbete som varit otroligt spännande och utvecklande. Allt detta har jag stor nytta av när jag nu skall driva liknande frågor för hela återförsäljarnätet. Det roligaste har jag nog att vänta i och med de stora förändringar som hela branschen står inför och alla utmaningar som det kommer innebära.

”Om man har ett tillräckligt stort kundintresse och relevanta erfarenheter så kan man lära sig en bransch ganska snabbt.”

Vad bör man ha för utbildning/bakgrund? 

Jag är civilekonom och har jobbat några år som controller, vilket alltid varit en trygghet för mig. Jag förstår snabbt hur affären hänger ihop och har tränat upp en analytisk förmåga vilket är en bra grej att ha med sig. Har man tillskansat sig detta på annat sätt går det förstås lika bra. 

Ett genuint intresse för att driva förändringar är en förutsättning och har man själv drivit några projekt tidigare så är det bra att ha i bagaget. Det underlättar helt klart att ha jobbat i återförsäljarledet, men det är långt ifrån ett måste.

En vanligt förekommande ”sanning” är att man måste vara bilintresserad och ha erfarenhet från branschen, men det tycker inte jag stämmer. Om man har ett tillräckligt stort kundintresse och relevanta erfarenheter så kan man lära sig en bransch ganska snabbt.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och är ett helägt dotterbolag till Europas största bilproducent Volkswagen AG. Vi marknadsför Volkswagen Personbilar, Skoda, Audi, SEAT, Volkswagen Transportbilar och Porsche – samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I företagsgruppen ingår även dotterbolaget Europeisk Biluthyrning AB.

Läs mer om Volkswagen Group jobb & karriär här