Att lansera ett nytt varumärke…

… på den Nordiska marknaden är vad jag har sysslat med den senaste månaden och varför det varit lite tystare från mig än vanligt.

Men låt oss ta det från början.

Jag arbetar som affärsutvecklingschef för MADE.COM, ett brittiskt e-handelsbolag inom inredning sedan januari i år. MADE.COM har inredning för hela hemmet och finns aktiva i 11 länder idag. När jag blev kontaktad av dem i höstas var de aktiva i 9 länder, mitt jobb blev därmed att lansera och driva varumärket för Sverige och Danmark. Då mitt stora personliga intressse är hem, inredning och trädgård var detta lite för bra för att tacka nej till. Sagt och gjort, jag packade ihop mitt liv och flyttade till Amsterdam där Nordenkontoret skulle drivas ifrån.

Sedan januari har jag arbetet till mestadels i det tysta med att få sajten live. Jag tror att många som kanske inte är så insatta i e-handel tror att det är en stor skillnad från fysisk handel, men enligt mig är det väldigt likt. Varor ska läggas in/skyltas, personal ska anställas, logistiken sättas upp och självklart tekniken. Man får räkna med en del frustrerande barnsjukdomar men jag tror på att man definieras av vad man tycker är värt att kämpa för, privat så som arbetsmässigt.

Många sena kvällar och tidiga mornar på kontoret gav resultat. Den 5:e maj arbetade jag inte längre i tystnad med något utan vi slog på stora trumman och lanserade Norden med en Pop-up butik på Regeringsgatan 61 i Stockholm. Det var min karriärs mest stolta ögonblick när jag stod i vår butik, i min stad och lanserade detta fantastiska varumärke på min marknad. När jag blev kontaktad av MADE.COM i höstas och de frågade om jag var intresserad av att börja hos dem hade jag aldrig tidigare hört talas om MADE.COM, och nu stod jag här, ett halvår senare. Det var verkligen en surrealistisk känsla. Jag lever på kickarna i arbetet, försäljningstoppar och lyckade kampanjer, och denna topp, kommer jag kunna leva på länge. Jag visste dock om, att om jag inte hade en aning om varumärket i höstas, visste antagligen inte så många andra i Norden om det heller, vilket gjorde att vi gick ut stort. Under maj månad har vi haft event varje vecka för både konsumenter, press och influencers samtidigt som vi varje dag mött kunder i vår Pop-up. Månaden har gått fort och idag sitter jag här, tillbaka på mitt kontor i Amsterdam och undrar vad som hände? Gjorde vi allt detta på en månad? Men man är aldrig bättre än sin senaste kampanj och nu siktar vi framåt för MADE i Norden!