Trafikanskaffning A till Ö

Säg att du säljer världens bästa produkter. På världens bästa sajt. Med världens bästa kundtjänst. Och världens snabbaste leveranser. Detta kommer inte spela någon roll om inte dina kunder hittar till din sajt. Detta stavas TRAFIKANSKAFFNING och är A och Ö när det kommer till e-handel. 

Din sajt kan konvertera hur bra som helst, men du måste fortfarande ha besökare att konvertera till kunder. Lite enkelt kan man säga att om du vill sälja för x kr, och har y i konverteringsgrad behöver du en viss mängd trafik för att uppnå detta. 

Hur får man trafik till sin sajt?

  • SEO. Content is king? (Eller kanske Queen). I alla fall när det kommer till SEO. Bygg upp dina landningssidor med relevant material för sökningarna som kommer till din sajt och Google kommer belöna dig med att komma högt upp i sökresultaten. Detta är något jag rekommenderar speciellt till nystartade e-handlare med lågt startkapital. Det tar tid, men det är också vad det kostar om du gör det själv, och du kommer få igen tiden i intäkter du kan lägga på kanaler som kostar några kronor.
  • Social. Att ha en facebook, Instagram och diverse andra sociala kanaler är inte något jag behöver predika om här, det jag däremot vill predika om är paid social. Det är i dagens mediabrus otroligt svårt att nå ut med organiskt material och vad är meningen med att skapa fantastiskt content om ingen kommer att se det? Den organiska räckvidden är låg, och jag rekommenderar alla att lägga del av sin budget på betald annonsering på våra sociala kanaler.
  • SEM. Lika viktigt som SEO är självklart också SEM där du budar för att hamna högt bland sökresultaten. Beroende på hur nischad din produkt är kommer du inte kunna störst synlighet alltid men välj ut de söktermer och ord som är viktigast för just din produkt och sajt. 
  • Google Shopping. Detta är en av mina personliga favoriter när det kommer till att hitta produkter online. Ladda enkelt upp din produkt feed och buda för synlighet. Detta är särskilt bra om pris är något du kan konkurrera med. 
  • Retargeting. Någon gång varit med om att en vara du kikat på förföljer dig? Detta är retargeting och genom detta hittar vi de kunder som lämnat din sajt utan att köpa något. Detta går att göra via Sociala kanaler, Google och diverse tjänster så som Criteo.
  • Affiliate. Att hitta rätt sajter att annonsera på är något som tar otroligt mycket tid att göra manuellt, därför finns Affiliate. Det är ett stort område som inte går att beskriva på några få meningar men det är rabattsajter, annonseringssajter, jämförelsesajter, bloggar med mera kombinerat i ett där du genom ett konto kan ladda upp ditt material för att nå ut till fler och betalar per konvertering. 
  • CRM. Hur behandlar du den databas du har? Att ha ett CRMsystem på plats är kanske inte det första man gör, men det bör vara något du funderar på från början för att enkelt i framtiden kunna skicka rätt budskap till rätt kund och arbeta med segmentring, ett nyhetsbrev kan bli så mycket mer än att bara hamna i spamkorgen och hittar du en automatisering i detta är det en kanal som kommer ge mycket för lite. 
  • Influencers. Jag rekommenderar att hitta rätt ambassadörer för ditt varumärke som du kan jobba med en längre tid snarare än flera korta nedslag här och där. Arbeta fram en strategi med influencerna och testa er fram tillsammans. Du kan din sajt och influencern kan sina följare, tillsammans kommer ni hitta rätt!

Det finns självklart fler kanaler och tycker du jag glömt någon får du gärna kommentera eller lägga till mig på LinkedIn så kan vi prata vidare, men använder du alla dessa kan jag garantera att din trafik kommer ta fart.