”Att elektrifiera transportsektorn är en viktig del för att nå de uppsatta klimatmålen.” Sofia Granfors är E-mobility Manager på Volkswagen Group

Namn: Sofia Granfors

Jobbar som: E-Mobility Manager på Volkswagen Sverige

Familj: Man och två barn, Klara snart 6 år och Tuva 3 år.

Om jag fick äta middag med en kändis skulle det bli: Greta Tunberg får väl räkas som en kändis? Superinspirerande tjej som vore kul att diskutera framtiden med!

Bästa film/serie: Älskar svenska/danska kriminaldraman av alla slag! Bron, Innan vi dör, Störst av allt, Den som dräper… Går inte att välja!

> Vad är ditt uppdrag som E-mobility Manager?

Jag är övergripande ansvarig för lanseringen av vår nya elbilsfamilj ID. i Sverige. Det handlar framförallt om att anpassa produkterna och erbjudandet för den svenska marknaden men också om att förbereda vår organisation för omställningen till elbilar. Det är många delar som ska på plats, bl.a. har våra återförsäljare fått nya kontrakt med uppdaterade krav på t.ex. utbildning och laddinfrastruktur på anläggningarna. Vi har för första gången utvecklat och erbjudit förbokning av våra bilar, tagit fram en egen Volkswagen-brandad laddbox som ska säljas i en ny Webshop, upprättat ett samarbete med Jämtkraft för att kunna erbjuda våra elbilskunder förnybar el, arbetat fram attraktiva servicepaketeringar m.m. Vi utvecklar ett helt nytt koncept.  

Elbilar är ett stort fokusområde hos Volkswagen Group

> Vad är roligast med jobbet?

Att få jobba med ett så viktigt och aktuellt ämne. Att elektrifiera transportsektorn är en viktig del för att nå de uppsatta klimatmålen och eftersom att Volkswagen är världens största biltillverkare har vi ett stort ansvar i den här omställningen. Detta är något som vi har tagit på allvar och på sikt kommer hela vårt produktutbud att elektrifieras. Att få ansvara för detta i Sverige är såklart jättekul!  Att jag dessutom får samarbeta med så många olika funktioner och härliga människor inom organisationen är ett stort plus.

> Vad är mest utmanande?

Det mest utmanande är väl egentligen att mycket styrs från vår fabrik i Tyskland där all utveckling och tillverkning sker. Vi kan inte alltid påverka beslut, produktion eller tidsplaner så mycket som vi vill. 

> Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

Jag kommer ofta in ganska tidigt på morgonen för att hinna smita lite tidigare på eftermiddagen när jag behöver hämta mina barn på dagis och skola. Jag får då en effektiv stund innan resten av kollegorna kommer in på kontoret. Mycket av min tid ägnar jag åt de olika uppdrag vi får från fabriken. Det kommer en mängd mejl därifrån varje dag med diverse uppgifter de behöver eller saker de vill att vi ska utföra. Det kan t.ex. handla om att utveckla nya koncept av olika slag, rapportera in siffror, status, kravställningar och resultat, upphandla nya samarbetspartner m.m. Jag jobbar mycket tillsammans med mina kollegor från olika avdelningar och dagarna fylls ofta av en mängd möten och snabba avstämningar inom mitt projekt. Förutom de dagliga kontakterna med mitt team har jag också en hel del möten och avstämningar med andra gruppfunktioner på VGS, återförsäljare, övriga märken inom koncernen eller externa samarbetspartners. Jag reser såklart också en hel den till fabriken i Wolfsburg även om det numera är Skype som är vår vanligaste mötesform. Vi äter alltid byggarlunch prick kl. 11. Efter att ha hämtat barnen är det fullt fokus på dem under några timmar om jag inte behöver ta något telefonmöte. Efter nattning brukar jag ofta sätta mig och svara på lite mejl från eftermiddagen.

> Vad har varit ditt roligaste projekt?

Helt klart det jag jobbar just nu, lanseringen av ID. som är ett av Volkswagens största projekt någonsin! Det är jättespännande att få vara med på den här resan!

> Vad bör man ha för utbildning/bakgrund? Finns det utbildning som man kan gå medan man jobbar som du rekommenderar?

En akademisk utbildning i grunden är nog alltid bra. Jag är själv civilekonom med marknadsinriktning vilket är skönt att luta sig mot ibland. Tidigare arbetslivserfarenhet inom t.ex. affärsutveckling och projektledning är nog mer avgörande dock. Självklart ska man ta vara på de utbildningsmöjligheter som erbjuds, tyvärr är jag själv dålig på att prioritera det framför alla andra utmaningar man har dock.

Läs mer om hur det är att jobba på Volkswagen Group och deras karriärmöjligheter här.