En dag på jobbet med Eva Grundel, Försäljningschef SKODA

Eva Grundel är Försäljningschef för Skoda

Vad är det roligaste med rollen som Försäljningschef för ŠKODA? Businesswomen.se har varit med Eva Grundel en dag på jobbet.

Namn: Eva Grundel

Titel: Försäljningschef ŠKODA

Familj: Gift med Tobias, två barn Julia 9 år och Hugo 7 år.

Fritidisintressen: Förutom min familj och vänner ligger träning varmt om hjärtat. Gillar allt från åka skidor, springa i naturen till att köra crossfit!

Karriärbakgrund: Startade i bilbranschen 2004 på KW Bruun AB/Peugeot. Olika roller inom Peugeot som assistent företagsförsäljning, produktspecialist tranportbilar , produktchef transportbilar, produktchef personbilar, 2013-2015 Sales Operation Manager Opel Sverige, 2015-2017 Commercial Vehicle Manager Ford Sverige, 2017-pågående försäljningschef SKODA

Bästa film eller bok: Tittar nästa aldrig på film men plöjer just nu serien House of Cards. Lyssnar just nu på en ljudbok skriven av Jens Lapidus.

Kändis jag skulle vilja äta middag med: Kronprinsessan Victoria

”Att få vara med att påverka kundens val av bil, om man har jobbat länge med en kampanj är det sedan en härlig känsla att när bilarna är ute och rullar på vägarna!” svarar Eva Grundel.

Men hur ser en dag på jobbet egentligen ut?

08.30 – Efter att ha lämnat mina barn på skolan kommer jag till Volkswagen Group Sverige-kontoret i Södertälje där nästan alla koncernens varumärken har sitt Sverige-kontor. Tar en kaffe och kollar av gårdagens orderingång och antal billeveranser, ŠKODA är just nu inne i en stark tillväxtoffensiv och med nya vassa bilmodeller, bland annat nya KODIAQ och KAROQ, har vi ett bra försprång på våra konkurrenter. Går sedan igenom mailen och förbereder mig inför dagens upplägg och möten. Vi har precis avslutat januari månad med bra avslut och konstaterar att även februaris orderingång börjar starkt. Uppdaterar min presentation med dagens siffror inför veckans säljmöte med avdelningen.

”Vi bokar även in tid för värdegrundsarbete”

09.00-11:00 Möte med försäljningsteamet. Vi växer personalmässigt och är inom kort sju personer – varav tre kvinnor – i teamet som jobbar med ŠKODAs försäljning. Många på min avdelning är ofta ute och reser, men just måndag är den dagen i veckan då alla i säljteamet är på plats på kontoret. Första måndagen varje månad står först och främst föregående månads resultat högst upp på agendan, och då vi nyligen gjorde vårt bästa januariavslut någonsin så är stämningen naturligtvis på topp! Vi pratar vidare om hur vi fortsätta vår offensiv och nå vårt resultat i februari, bland annat hur orderstocken ser ut, hur de nya kampanjerna tagits emot och hur produktionen ser ut. Till sist vi bokar även tid för värdegrundsarbete, innan vi alltid går laget runt där alla redovisar vad man har på gång och planerat framöver och i veckan.

”Vi diskuterar också hur vi ska få maximal effekt i februari på de kampanjer vi precis lanserat.”

11:00-11:30 Telefonavstämning med ŠKODA Sveriges kontakt vid huvudkontoret i Mladá Boleslav, Tjeckien. Även här stämmer vi av försäljningen under månaden som gått och utvärderar vad som fungerade bra och vad som var mindre bra. Vi diskuterar också hur vi ska få maximal effekt i februari på de kampanjer vi precis lanserat. och vi bokar ett nytt möte senare under veckan där Petra vill ha ytterligare material presenterat. Vi har en mycket bra och öppen dialog med varandra och vår kontakt driver våra frågor i fabriken på bästa sätt!

11.30-13:30 Internt lunchmöte med marknad och PR. Brainstorm kring vårt sponsorskap av ishockey och kommande ishockey-VM. ŠKODA har sponsrat ishockey-VM i 26 år nu, vilket gör att vi hela tiden måste utmana oss själva och hitta nya vägar för att maximera intresset kring ŠKODA och ishockey. Dessutom när Sverige som i år är regerande världsmästare. Normalt när jag är på kontoret brukar jag äta en snabb lunch i matsalen på VGS tillsammans med mina kollegor.

13:30-15:00 Fleetstrategi ŠKODA. Ett av vårt fokusområde för 2018 är att utveckla vår företagsaffär, framför allt till småföretagen som har färre än tio bilar i sin vagnpark. Därför har vi också rekryterat en ny medarbetare till säljteamet som kommer att få ett ansvar för just detta område. Det är ett stort projekt som vi driver tillsammans med huvudkontoret där vår fleetansvarige person i Sverige tillsammans med koncernens finansbolag Volkswagen Financial Services har tagit fram en strategi och plan. Ett roligt och utvecklande projekt där jag ser fram emot resultatet.

15:00-15:30 Genomgång av budget och kostnader i januari med vår controller.

15:30-16:00 Telefonavstämning med en extern partner som administrerar en pågående säljtävling ute hos våra återförsäljare, med målet att öka intresset för våra modeller Superb och Karoq. Första pris i tävlingen är att åka till Hockey-VM i maj, vilket ytterligare stärker vårt samarbete och tradition kring ishockey. Vi stämmer av hur rapporteringen går, vilka återförsäljare som är aktiva vilka vi behöver vi påminna.

16:00-17:30 Skriver månadens försäljningsbrev som går ut till våra återförsäljare. Vi har ca 70 anläggningar som säljer och marknadsför ŠKODA på bästa sätt i Sverige. Restande tid innan hemgång svarar jag på e-post, ringer samtal, stämmer av några snabba punkter med mina kollegor samt förbereder mig inför morgonsdagens möten.

Bilbranschen är fantastiskt rolig med alla fina produkter och denna snabba utveckling som sker. ”Jag är också stolt att vara en del av Volkswagen Group Sverige som gör att jag träffar många drivna och inspirerande människor varje dag!”

Vi tackar Eva Grundel för att vi fick vara med! Vill du läsa mer om jobb och karriär hos Volkswagen Group? Klicka här.