Ellen Sjölin och Andrea Drakenberg sa upp sig från sina jobb för att satsa helhjärtat på att bygga företaget Drakenberg Sjölin, som idag har sex stycken anställda.
-Det blev mycket helgjobb och ärtsoppa i början, men det var det värt, säger Ellen Sjölin.
Ellen är ekonomen som tog VD positionen och Andrea är smyckesdesigner som ville hitta en business partner för att sjösätta företaget som de startade 2010.
Att ha tydliga värdeord att följa har hjälpt oss att hålla en tydlig linje för vad vi vill stå för. Det hjälper oss i beslut om hur vi ska utvecklas och hur vi bemöter de trender som kommer. Det vi vill stå för är:
”Enkelhet, tidlöshet, tydlighet och rå elegans”
Du ska kunna ha dina Drakenberg Sjölin smycken i många år utan att känna att de är passé. Inspirationen kommer från naturen, men är designade för storstadskvinnan.
-När vi bodde i New York insåg vi vad exotisk den svenska naturen är och smyckena är ett sätt att få med sig naturen in i storstadslivet.
Vad har varit nyckel till framgång?
-Att tidigt ha ett tydligt försäljningsfokus, säger Ellen Sjölin. Vi hade med oss smycken vart vi än gick för att marknadsföra och sälja.
– Att ta steget att rekrytera har också varit viktigt, men då få in ”självgående kompetens”. Vi behövde få in personer som kunde komplettera vår kompetens men som från dag ett kunde vara mer eller mindre självgående och det har vi lyckats med vilket har hjälp oss framåt, säger Ellen Sjölin.
Drakenberg Sjölin har en butik i gamla stan och har en webbshop på drakenbergsjolin.se
Tack för er tid!
/Businesswomen.se