Jobbar du inom e-handel går det inte en dag utan att man pratar om sin målgrupp. Målgruppen flest drömmer om är vana e-handelskonsumenter så kallade early adopters, gärna med ett fyllt bankkonto. Vi pratar om hur vi ska nå millennials genom influencers, och hur vi snabbt ska kunna leverera i Stockholms innerstad. Utvecklingen inom detta område går blixtsnabbt och på de bästa bolagen kan du, som boende på söder i Stockholm hämta ut ditt paket inom bara några timmar. Det slår mig ofta hur bra vi har blivit på detta.
Det slår mig lika ofta hur dåliga vi är på något helt annat. Att nå en målgrupp där ett stort behov av e-handel finns men där kanske inte vanan att handla online finns. Pensionärerna.
Min farmor är en av mina bästa vänner. Hon bryr sig om familjen över allt annat, finns alltid där med en hjälpande hand och lagar de bästa pannkakorna. Däremot är teknik inte hennes starkaste sida. Hon bor i en liten ort utanför Örebro och har inget körkort. Det är för henne som hemleverans inom bara några timmar behövs. Det är så hon kan bo kvar hemma längre, det är så hon kan handla matvaror, kläder, apoteksvaror och vad hon helst önskar online som vi behöver bli mer flexibla.
När jag bodde i Stockholm bodde jag i utkanten av Stockholms innerstad, precis innanför tullarna på östra sidan. Hit levererade inte Foodora vid den tiden. Det störde mig något enormt. Vi hade heller inte någon mataffär riktigt nära och närmaste restaurangerna låg på Birger Jarlsgatan 3 km bort. 3 km som med mina Stockholmsögon lika gärna hade kunnat vara 3 mil. Det är bara det att det inte var synd om mig. Jag kunde beställa på diverse andra mattjänster, eller bara ta tunnelbanan. Många äldre har inte samma valmöjligheter runt om i landet, och många äldre som har möjligheterna i storstäder vet inte hur man gör.
Jag vill öppna upp för en diskussion om hur vi kan ändra detta? Jag tror att e-handel för pensionärer kommer kunna vara en stor nyckel till hur vi kan öka deras möjligheter att själva bestämma mer över sina liv i ett skede då livet kan bli mer begränsat.
Men för att detta ska kunna ändras behöver vi:
- Prioritera målgruppen! Detta är en köpstark målgrupp som ofta blir trogna kunder.
- Utveckla så även mindre orter på landsbygden kan ta del av hemleverans. Låt det dröja några dagar, det viktiga är att det kommer hem. Var transparent med kostnaderna, ingen kräver denna tjänst gratis men det viktiga är att den finns.
- Utbilda och lär ut! Detta tror jag är den svåraste delen men det är också den viktigaste. Hur når vi dessa kunder? Och hur får vi dessa kunder att börja handla online? Vi vet att vi måste finnas där kunden finns, det gäller även här.
Jag säger inte att jag sitter inne på alla svar, men om vi kan börja prioritera denna potentiellt starka målgrupp kommer vi som e-handlare inte bara få ytterligare en målgrupp men också förändra beteendet och hjälpa en generation som blev bortglömd i digitaliseringens iver.