Årets första karriärnätverk med nyhetsankaret Ulrika Nilsson

Ulrika Nilsson berättade om sin karriär som nyhetsankare.

Den 25 januari var det äntligen dags för årets första karriärnätverk. Många talangfulla kvinnor var på plats för att höra journalisten och nyhetsankaret Ulrika Nilsson berätta om sin spännande karriärresa. Dessutom gästades vi av Jeanna Tällberg, HR-chef på Volkswagen Group, som gav oss en inblick i koncernen och dess förhoppningar inför det kommande året som partner till Businesswomen.se.

Nyhetsankare gör mer än att läsa upp nyheter

Ulrika Nilsson, som de flesta känner igen från Nyheterna i TV4, förklarade att många inte riktigt förstår vad det innebär att vara nyhetsuppläsare. ”De blandar ihop det med skådespeleri, och tror att man bara får ett manus att läsa upp. I så fall skulle jag bara jobba en halvtimme om dagen”, sa Ulrika och skrattade.

Ulrika Nilsson är journalist och nyhetsankare

I själva verket gör hon mycket mer än att bara vara framför kameran. Redan flera timmar innan sändning varje dag infinner hon sig på jobbet och börjar bevaka nyhetsflödet. Tillsammans med andra journalister och redaktörer väljer hon ut vilka nyheter som ska vara med, skriver om och kortar ned dem. Dessutom guidar hon nya reportrar i det journalistiska tänket, hjälper dem att hitta ”kroken” som fångar tittarnas intresse.

Har jobbat på CNN

Ett avgörande ögonblick i Ulrikas karriär var när hon i mitten av 90-talet var på studiebesök på CNN i Atlanta. Hon hade några år tidigare avslutat en journalistutbildning i Kansas, och det i kombination med hennes europeiska bakgrund gjorde att CNN-redaktionen fick upp ögonen för henne. Ulrika fick jobb på CNN International där hon i flera år arbetade med att både skriva och läsa upp utrikesnyheter.

När Ulrika får frågan hur hon har lyckats kombinera karriären med privatlivet säger hon att hon, precis som många andra karriärkvinnor, väntade länge med att skaffa barn. Det är något hon i efterhand ångrar. Hon tror också att kvinnor måste bli bättre på att ta för sig vad gäller löner.

”Kvinnor Säger inte ’Nu ska jag ha löneförhöjning’ utan de ber snällt om det”

Volkswagen Group vill förändra kvinnors syn på bilbranschen

Under kvällen gästades vi också av Jeanna Tällberg från Volkswagen Group. Jeanna förklarade att koncernen har inlett ett partnerskap med Businesswomen.se med förhoppningen att kunna förändra kvinnors syn på bilbranschen. Många kvinnor har en negativ inställning till branschen, men i själva verket är Volkswagen Group ett spännande företag som präglas av entreprenörsanda och passion, enligt Jeanna.

Jeanna Tällberg, HR-chef på Volkswagen group

Jeanna Tällberg, HR-chef på Volkswagen group

Kvällen avslutades med en diskussion kring hur vi kan använda traditionella och sociala medier för att ta oss uppåt i karriären.

Det är ett ämne som knyter väl an till nästa månads karriärnätverk, som går av stapeln den 22 februari. Då lär vi oss mer om vårt personliga varumärke – vad det är och hur vi ska tänka kring det. Är du nyfiken på karriärnätverket? Läs mer och se program för 2017 här.

Välkommen nästa gång!

/Businesswomen.se

Bilder från kvällen:

karriärnätverk

karriärnätverk

karriärnätverk

karriärnätverk

karriärnätverk

karriärnätverk

karriärnätverk

karriärnätverk