Igår höll tillväxtföretaget Academy of Excellence säsongens första After Work på Bryggarsalen i Stockholm. På plats var ca 100 företagsledare och VD för att mingla, skapa kontakter och tanka inspiration. På scen stod Magnus Helgesson, grundare av Harrys pubar som öppnade 1993 och idag omsätter ca 800 miljoner.
-Jag bestämde mig som liten för att bli miljonär, men fick ingen lyckokänsla den dagen jag hade sparat ihop en miljon, säger Magnus Helgesson. Jag har dock lärt mig att lyckan finns inte i själva pengarna utan när du bidrar och ger till andra.
Han började sin karriär som liten då han sålde vidare begagnade frimärken.
-Jag köpte kaffe till ett företag mot att jag fick deras kuvert med frimärken på. Jag köpte kaffe för 2000 kr i månaden och sålde frimärkena vidare för 87000 kr.
För att lyckas med Harrys har vi en enkel vision: :-)M+G = P, dvs nöjda Medarbetare + nöjda Gäster = Pengar. För att få nöjda kunder så finns sex stycken grundläggande behov som måste tillgodoses hos medarbetare och kund:
Trygghet – vissa kunder söker trygghet, de letar efter nödutgångar och gör inga utsvävningar.
Spänning/Variation – vissa vill ha förnyelse, till exempel en ny rätt på menyn, en ny möbel eller ny personal.
Betydelse/Unikitet – att känna sig igenkänd, när bartendern hälsar på dig vid namn känner du dig sedd och det ökar sannolikheten att du blir stamgäst.
Kärlek – alla vill ha den, majoriteten har upplevt den eller letar efter den igen.
Tillväxt – känslan av att vi rör oss framåt ger oss tillfredställelse.
Givande/Bidrag – Vi mår bra av att ge till andra, hur tillgodoses det i organisationen?
-Arbetar ni medvetet med det det här så kommer ni bli framgångsrika, säger Magnus Helgesson.
Harrys finns idag i Sverige och Thailand och visionen är att om 25 år finnas på månen. – Det har i alla fall blivit en snackis som satt oss på kartan, säger Magnus Helgesson.
Idag arbetar Magnus Helgesson med att hjälpa andra att lyckas, som mentor, coach och föreläsare. Läs mer på magnushelgesson.se