Att visa att man vad man presterat är inte alltid lätt i landet med en tydlig Jante-tradition. Studier visar att kvinnor har ännu svårare för det än män. Karriärforumet LinkedIn och Katty Kay listat 6 sätt att marknadsföra sig själv med en elegant touch:
- Berätta inte bara om hur duktig du varit på din uppgift, berätta varför det är viktigt för företaget. För cheferna är det mål och resultat som räknas, fånga deras intresse genom att visa hur du bidrar till det.
- Dra inte upp en lista med dina leveranser. Försök få dem att smälta in i en konversation istället, t ex genom att ställa en fråga, ”hur går det med Jonsson-affären?” och led sen in samtalet till att du precis levererat de övertygande argumenten som behövdes för dem att ta beslut.
- Tacka chefen för chansen. Påminn chefen att det var du som levererade pitchen för projektet, genom att säga ”Tack för att jag fick driva pitchen, det var verkligen roligt” Ett bra sätt att visa vad man gjort utan att skryta.
- Tänk ”vi” istället för ”jag”. Det låter mer ödmjukt att berömma gruppen än sig själv. ”Jag är så stolt över teamets arbete, alla var verkligen duktiga” Chefen fattar då att du lett teamet och det blir en merit för dig.
- Humor. Ett sätt är att linda in sin prestation i en rolig situation. t ex ”jag minns när jag vann priset för marknadsföringskampanjen vi gjorde och så snubblade jag inför alla på vägen mot scenen. Chefen hör att det var du som lett kampanjen och vunnit pris.
- Försök se dig så som andra ser dig. Kom ihåg, arbetsgivare gillar självsäkra, framgångsrika anställda, det gör att de känner sig som vinnare själva. Var ödmjuk och tacksam men se till att dina ansträngningar märks.
Vissa har lätt för att skryta, men 90 % av oss gör inte det. Men att våga visa vad man åstadkommit kan vara ett bra verktyg för att ta sig vidare mot drömjobbet och värt insatsen som krävs.