Den 27 augusti gästade Gudrun Schyman det kvinnliga affärsnätverket Matrona i Kista. På plats var ca 35 kvinnor som arbetar i större bolag eller är egenföretagare. Med karisma och driv berättade Gudrun Schyman om hur FI vuxit till 18 000 medlemmar och hur hennes valkampanj består av möten med kvinnor i olika forum, t ex som Matrona. Nästan 300 möten är avklarade och fler står på agendan. Då FI inte får ta del av den nationella kampanjbudgeten inför valet samlar Gudrun Schyman in pengar för att driva FIs valkampanj, bland annat genom att skicka runt sin FI-neccessär för donationer och genom att sälja sin bok 100 brev som (inte?!) förändrade världen.
-Att det kommer nya partier är inget nytt, och det tvingar de övriga partierna att läsa på i frågorna vilket är bra. Vi driver frågor som borde vara självklara men inte är det. T ex att kvinnojourer behöver söka nytt ekonomiskt stöd varje år är det rimligt? Tror vi på allvar att våldet försvinner på ett år? Det är dags att de här frågorna får plats i riksdagen. säger Gudrun Schyman.