Hanna Skuncke arbetar idag som Brand Manager för varumärket Kelda, som är en del av Arla Foods. Hon har tidigare arbetat med både varumärket KESO cottage cheese och tagit fram nya produkter för Kavli. Men hur är det att vara Brand Manager? Businesswomen.se tog en fika med Hanna Skuncke för att höra vad som krävs.
Hur ser en vanlig dag ut som Brand Manager?
-Det finns ingen vanlig dag, men en dag skulle kunna se ut ungefär så här:
8.00 kollar mailen för att se om något akut har hänt, t ex om någon provkörning av en ny produkt inte funkat som den ska, eller att prognosavdelningen vill lägga ner en produkt som de tycker säljer för dåligt.
10.00 Avstämning med chefen om projekt och planer framåt och sen en budgetplanering för 2015.
13.00 Efter lunchen kan jag gå ner i provköket för att smaka på en ny produkt som vi håller på att ta fram med hjälp av våra duktiga produktutvecklare.
15.00 På eftermiddagen kan jag ha fått något undersökningsresultat skickat till mig som jag tar del av innan jag träffar mediabyrån och diskuterar någon aktivitet som vi planerar, t ex en TV- eller onlinekampanj. Sedan innan jag går hem kollar jag mailen en sista gång för att se om något akut hänt, innan jag gör morgondagens ”att-göra”-lista och går hem runt kl 17.
Vad är den största utmaningen?
-Kombinationen att vara operativ och strategisk. Jag skulle vilja jobba 50/50 % men idag blir det 65/35 % operativt. Det händer så mycket hela tiden som måste lösas direkt, så det gäller att verkligen ta sig tiden att arbeta strategiskt också så att man har en tydlig plan över vilken riktning man vill att varumärket ska ta de närmsta åren.
-Det kan också vara svåra beslut som måste tas, till exempel att ta beslut om att lägga ner en produkt, bestämma vilka volymer som ska produceras första gången av en ny produkt, hur mycket kommer den sälja? Det kan också vara svårt att hitta på namn på nya produkter, det är viktigt att det blir rätt!
Vad är du stolt över att ha levererat?
-Jag är stolt över min karriärresa, jag började via en traineeroll på Kavli som marknadsassistent, och sen har jag varit produktchef och nu Senior Brand Manager för Kelda.
-Lanseringsmässigt så är jag stolt över att ha lanserat KESO mellanmål på marknaden. Det var jag tillsammans med en produktutvecklare som bestämde oss för att vi ville ha en produkt där vi kombinerade KESO cottage cheese med nötter, sen utvecklade vi byttan med sked och lanserade i två smaker. Den säljer bra än idag vilket är kul!
Har du något tips till någon annan som vill bli Brand Manager?
-Att ha en ekonomiutbildning med marknadsföring som inriktning är en bra start. Själv är jag kostekonom vilket passar när man vill arbeta med livsmedel. Sen när jag skulle söka jobb så letade jag upp företag som jag tyckte var intressanta och skickade en spontanansökan och jag fick napp hos Kavli. På Kavli arbetade då ca 30-40 personer vilket jag tyckte var lagom stort, jag lärde mig förstå helheten i företaget.
-Som Brand Manager ska man tycka om variation, att vara engagerad och proaktiv. Man är ”ångloket” för sitt varumärke, det vill säga den som är ansvarig för att se till att lanseringar blir av och att varumärket är populärt hos målgruppen.
Hur vet man om man INTE bör sikta på att bli Brand Manager?
-Om du inte gillar att ha en ledande roll bör du inte bli Brand Manager. Om du inte tycker om att ta initiativ eller vill ha någon som säger åt dig exakt vad du ska göra är inte yrket rätt för dig heller.
I somras lanserade Kelda tre nya såser
Fakta Hanna Skuncke:
Familj: Fästmannen Fredrik och två barn, 3 och 1 år.
Bor: Skärgårdsstad
Så hittar jag inspiration: När jag reser, bakar eller har egentid.
Kändis jag skulle vilja äta middag med: Mark Levengood