Businesswomen.se har intervjuat Karin Beermann. Hon är med och påverkar skönhetsmarknaden som Brand Manager för exklusiva hudvårdsvarumärket La Prairie och dofter som Elie Saab och Issey Miyake. Tidigare var hon Brand Manager för Chanels skönhetsprodukter i Sverige.
Snabbfakta:
- Namn: Karin Beermann
- Jobbar som: Brand Manager för La Prairie och dofterna Elie Saab, Narciso Rodriguez, Issey Miyake, Jean Paul Gaultier på företaget E Saether.
- Familj: Mannen Carl, sonen Lucas (4 år) och dottern Lillian (1,5 år).
- Om jag fick äta middag med en kändis skulle det bli: Elie Saab och Antonia Ax:son Johnson. Om hon fortfarande levde så skulle jag även väldigt gärna äta middag med Gabrielle Chanel 🙂
Vad är roligast?
Planering av nya fantastiska lanseringar. Att göra samarbeten med tidningar, kunder och andra partners där vi skapar något nytt är också väldigt kul och inspirerande, och PR-biten får vi inte heller glömma.
Vad är mest utmanande?
Tidspress och många deadlines.
”JAG ÄR EN GENERALIST SNARARE ÄN EN SPECIALIST”
Hur vet man om man passar för att arbeta som Brand Manager?
Jag upplever att rollen som Brand Manager är väldigt olika på olika företag, men på E. Saether där jag jobbar så är det bästa med rollen, enligt mig, att jag är med från att vi väljer vilka produkter vi vill ha på svenska marknaden tills att de säljs till konsument. Man är involverad i många led och ser resultat. Jag är därmed en generalist snarare än specialist.
Vad har varit ditt roligaste projekt?
Ett var när jag arbetade med Chanel och var med och jobbade i ett projekt som heter Northern Women in Chanel. Det var ett PR-projekt som var en fantastisk bok med nordiska kvinnor klädda i Chanel. Bilderna ställdes även ut på Fotografiska museet. Ett annat jätteroligt projekt är ett jag håller på med nu, att planera lanseringen av ett nytt master brand inom doft.
Vad bör man ha för utbildning/bakgrund?
Jag har en Master i internationell ekonomi från Uppsala universitet, men kan tänka mig att en utbildning mer riktad åt marknad och marknadsföringshållet är ännu mer anpassad för rollen.