SEAT är ett av Sveriges och Europas mest intressanta och snabbast växande bilmärken. Med rötterna i kulturstaden Barcelona levererar vi produkter med fokus på design, känsla och teknik. Vi befinner oss mitt i vår största produktoffensiv och ett omfattande digitaliseringsarbete som ska hjälpa oss att möta behoven hos framtidens bilköpare.
Vad söker vi?
Nu söker vi efter en driven marknads- och PR-chef som vill anta ett av bilbranschens mest spännande uppdrag. Som marknads- och PR-chef hos SEAT kommer du ansvara för varumärkes- och digitaliseringsarbetet på den svenska marknaden. Du arbetar nära märkeschefen i Södertälje och vårt huvudkontor i Barcelona, och har en spännande nyckelroll i märkets framtida utveckling. I rollen kommer du även ha totalansvar för marknadsföring och positionering av vårt nya prestandamärke CUPRA som under 2019 ska etableras på den svenska marknaden.
Rollen
I rollen som marknadschef har du ansvar för SEATs samlade marknadsföring vilket innefattar den långsiktiga varumärkeskommunikationen, modellanseringar, försäljningskommunikation, sponsring, event och kundkommunikation/CRM. I rollen ansvarar du även för SEATs löpande PR arbete vilket innefattar löpande kontakt och relationsskapande med svenska journalister, produktion och publicering av pressreleaser, deltagande i internationella event/mässor samt ansvar för planering och genomförande av lokala PR-event i linje med märkets position.
I Sverige är vi ett litet och engagerat team som jobbar i nära samarbete med våra kollegor på produkt- och säljavdelningen, interna funktioner inom VW-gruppen, våra återförsäljare och vårt huvudkontor i Barcelona. Du bör därför vara bekväm med att förflytta dig mellan såväl strategisk planering som operativt genomförande. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av att jobba i internationella miljöer då du har mycket kontakt med vårt huvudkontor i Barcelona.
För att passa i rollen tror vi att du i grunden är civilekonom eller har liknande utbildning inom marknadsföring. Vi tror också att du har erfarenhet av att arbeta i en liknande befattning. Bilintresse är meriterande men inte ett krav däremot bör du ha en god förståelse för målgruppsarbete och ett genuint intresse för utveckling av varumärken och kommunikation. När det gäller kommunikation har du självklart ett kanaloberoende 360-gradersperspektiv med konsumentresan i fokus. I de olika sammanhang där du agerar är du en effektiv kommunikatör, som har lätt att uttrycka dig i tal och i skrift såväl på svenska som på engelska. Kunskaper i spanska är meriterande, men inte ett krav.
Vem är du?
Som person är du strukturerad och har lätt för att samarbeta och agera i komplexa miljöer. Du är en lagspelare som gillar att få saker att hända. Din erfarenhet av ledarskap och projektledning är viktig för att planera och prioritera det löpande arbetet, samt för att på bästa sätt kunna driva mer komplicerade projekt.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och du kommer att utgå från huvudkontoret för SEAT Sverige. Kontoret ligger i Södertälje ca 25 minuters bilväg från Liljeholmen där vi sitter tillsammans med övriga märken inom Volkswagen Group Sverige. Tjänsten innebär många resdagar.
Frågor?
Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Per Brinkenberg, Märkeschef på mejl per.brinkenberg@seat.se eller rekryteringen är du välkommen att kontakta HR Business Partner, Hanna Holmlund via hanna.holmlund@vwgroup.se. Ansök via vwgroup.se
SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). 2017 sålde SEAT 468.400 bilar globalt. I Sverige växer SEAT kraftigt och vi har fördubblat försäljningen sedan 2015. Prognosen för 2018 är en försäljning över 7000 bilar och en marknadsandel på 2 procent. Försäljningen fördelas på ett brett sortiment av modeller: Mii, Ibiza, Leon, Arona, Ateca och Alhambra. Under första kvartalet 2019 lanseras ytterligare en modell i SEAT Tarraco – en stor SUV med upp till 7 sittplatser.
.