Så du ska starta e-handel? Grattis, det är ett otroligt kul och givande yrke, där man lär sig något nytt varje dag. Själv har jag arbetat i snart 10 år med e-handel, marknadsföring & PR. Jag heter Sofie Hedman och är businesswomen.se’s nya bloggare, jag är 29 år och bor i Amsterdam där jag arbetar som affärsutvecklingschef för ett internationellt e-handelsbolag inom inredning och där jag leder lanseringen till Norden.
Jag har arbetat på små start-ups till stora globala bolag och visst hjälper det självklart med stora budgetar men det finns mycket vi kan göra för att hjälpa kunden komma till ett avslut. Här listar jag min 5 bästa tips för dig som vill ha en framgångsrik e-handel!
Lev i målgruppen du säljer till
Det är alltid svårt att sälja något man själv inte tror på eller är intresserad av. Vad är din målgrupp intresserad av? Något du själv saknar på marknaden? Detta är ett ypperligt område att skapa en e-handel inom, där du själv är målgruppen och kan förstå vilken typ av kommunikation du hade önskat. Förståelse för kunden inom e-handel är A & O och lever du redan din målgrupps liv har du kommit en bra bit på väg.
Förstå dina marginaler
Jag vet lockelsen att skriva “50 % på HELA sortimentet”, och visst kommer det dra publik och köp. Men har du råd med det? Beroende på vilka produkter du säljer har du olika marginaler. Genom att verkligen förstå och ha stenkoll på dina marginaler vet du vilka kampanjer som blir lönsamma att genomföra. Kan du inte konkurrera med pris? Då måste du hitta andra unika vinklar till varför kunden ska handla hos dig så som bästa kvalitet, störst sortiment eller något helt annat som bara du har!
Data är allt
När jag började arbeta såg jag mig som en kreatör, där jag genom de mest innovativa marknadskampanjerna skulle få kunderna att komma till min shop och även om detta kan vara ett sätt att bygga awareness så kommer du snabbt inse att data är allt. Med den data du har om kunderna får du ett facit på hur dina kunder beter sig på din webbplats, hur de kom dit och vad du behöver för att förbättra dig. Dataanalys inom e-handel är grunden och ger dig lyxen att bygga kreativa kampanjer som baseras på detta. Varför gissa sig till slutsatser när du inte behöver?
Testa allt
Det fina med att arbeta digitalt är att allting är reversibelt. Du behöver inte ångest för att du printade ett fel som nu inte går att ändra, i den digitala världen går allt att ändra, och att testa. Genom A/B tester kan du förfina din sajt till perfektion och testa dig fram till hur sajten ska fungera för bäst konvertering eller vilken marknadskanal som passar din e-handel bäst. Testa allt!
Gör det enkelt för kunden
Lång laddningstid på din sajt? Saknar du de betalsätt kunden önskat? Är dina leveransvillkor inte i linje med vad kunden önskat? Kunden vill inte ha några hinder på vägen för att genomföra sitt köp. Då kommer de gå till en annan e-handel. Se till att köp är så enkelt som möjligt genom att se till att det inte finns plats för hinder. Gör egna testköp på shoppen och uppmuntra dina medarbetare att kontinuerligt testa sajten, var det något som laggade? I så fall – Gör om gör rätt, din kund kommer inte göra det.
It’s an add to cart kind of day!