Jag tänkte ägna första inlägget åt att presentera mig, och berätta lite om vad jag gjort tidigare och några första tips kring avtal och min roll som jurist.
Mitt namn är Thérèse Paulsen, jag är kvinna, jurist, VD på min juristbyrå, hundägare och bloggar på Businesswomen.se under de kommande tre månaderna under kategorin ”Gästbloggen”. Under min studietid arbetade jag som biträdande jurist på en juristbyrå och arbetade då med start-ups. Utöver det har jag även varit bolagsjurist på ett bolag i uppstartsfasen.
”Jag tycker det är jättekul att arbeta med nystartade företag, de är fulla av energi och framtidstro.”
Mitt nästa mål är att arbeta med kvinnor som vill starta företag eller som precis har startat företag. Vi behöver fler kvinnliga företagare och jag vill göra det jag kan för att hjälpa kvinnor som vill bli egna företagare. Jag tycker det är jättekul att arbeta med nystartade företag, de är fulla av energi och framtidstro. De är kreativa och motiverade, mitt jobb är att se till att de bygger en stadig grund att stå på.
Vad är då en stadig grund? Det ser olika ut från företag till företag, men en sak som är gemensamt för alla företag är bra avtalsmallar. Det är viktigt, men många gånger tråkigt, att lägga tid på att skapa bra avtalsmallar inför framtiden. Och det är där jag kommer in, det är jag som hjälper dem skriva dessa mallar. Avtalsmallar finns det en hel del av på internet och är bara en ”googling” bort, dessa avtalsmallar kan vara jättebra och jättedåliga. Frågan är hur du urskiljer dem från varandra? Det finns inget enkelt svar på det. Avtalsmallarna på internet är ofta väldigt generella, de kan vara alltifrån för torftiga för att täcka det behov just ditt företag har. De kan även vara så otroligt omfattade att de blir svåra att tolka och kanske reglera något på ett sätt som inte passar dig och ditt företag. Det är den korta versionen till varför avtalsmallar på internet är lite av ett lotteri.
”Min åsikt är att det är värt att lägga pengar på bra avtal, precis som du lägger pengar på en bra företagsförsäkring”
Mitt råd är att istället avsätta pengar redan i din uppstart för att anlita en jurist. Det kommer löna sig i längden, då du dels får avtal som är anpassade efter dig och ditt företag. De är utformade att passa era behov och de blir mer en försäkring än ett lotteri. Min åsikt är att det är värt att lägga pengar på bra avtal, precis som du lägger pengar på en bra företagsförsäkring. Med bra avtal minskar du risken för tvister i framtiden. Och tvärtemot vad en del tror, så är det alltid bättre att skriva avtal än att låta bli när du ingår olika affärsrelationer. Att redan från början skriva avtal kring vad ni vill ska gälla mellan er kanske inte eliminerar risken för tvister i framtiden men de minskar risken avsevärt. När ni sätter er och skriver ett avtal med vad ni kommer överens om så brukar dels eventuella missförstånd redas ut på en gång, och ni vet båda vad ni har för åtaganden gentemot varandra och det skapar trygghet.
När du sedan ska välja vem du ska anlita så finns det många att välja på, och prisskillnaderna är stora. Mitt främsta råd är att anlita någon som du känner förtroende för, någon som du känner att du kan kommunicera med. Det är viktigt att du känner att den jurist du anlitar lyssnar på dig och kan förklara de juridiska frågorna så att du förstår vilka avväganden du har att välja mellan. För även om en jurist kan välja åt dig så tycker jag att det är bättre att du som klient förstår innebörden av valen och också dess olika konsekvenser. För hur det än är så är det du som känner ditt företag bäst och därför har den bästa förutsättningen att fatta beslut. Risken är annars att jag som jurist inte har alla kunskaper om dig och ditt företag och därför fattar ett beslut som blir fel för dig och ditt företag. Så anlita en jurist du kan prata med och som du förstår så har du de bästa förutsättningarna för att ta välgrundade juridiska beslut.
Avslutningsvis så är jag grymt taggad på att få dela mina erfarenheter med er och ser fram emot min tid som bloggare här på businesswomen.se
Allt gott!