Lida Azizmohammadi driver sitt scarf- och sjalföretag under varumärket Lima. Hon fattade tidigt tycke för företagande och driver på egen hand hela processen från urval och import till försäljning och kundservice.
3 tips till dig som funderar på att starta företag:
1. Välj något du har passion för
2. Anamma en inställning som gör att du håller ut i hårdare tider
3. Skaffa dig kortsiktiga mål som ger energi
Snabbfakta:
Namn: Lida Azizmohammadi
Familj: Mamma, Pappa och lillasyster Maria.
Bästa bok: Pesten (Camus)
Känd person jag gärna skulle äta middag med: Elaine Eksvärd (retorikexpert)
Vad heter ditt företag och vad säljer du?
Jag säljer scarfar och sjalar till återförsäljare runt om i Sverige. Finns i butiker som Ströms, Johnellsbutikerna i Skärholmen och Kungens Kurva, Butik Grön i Lidingö, Dressing i Bromma, Inside&Living i Täby
Ni kan se hela kollektionen via min hemsida under www.designandcolour.se
-Hur ser en vanlig dag ut?
En vanlig dag består vanligtvis av administrativt arbete, bokföring och inköp på morgonen. Under förmiddagen blir det kundbesök om sådana är inbokade, annars kundsamtal och övriga möten. Efter lunch packas morgondagens leveranser.
-Hur kom det sig att du startade?
Jag började jobba med försäljning och inköp i vårt familjeföretag i Jönköping och fattade tycke för företagande. Allt från kundkontakten till planering inför kommande säsonger var både roligt och givande, så på den vägen ville jag fortsätta även på egenhand när jag flyttade till Stockholm. Intresset var att jobba med ett bredare sortiment av färger och mönster, och eftersom jag redan var bekant med urvalsprocessen föll valet på en textil produkt. Att just sjalar och scarfs blev fokus beror på min egen passion för accessoaren.
-Vad är den största utmaningen, vad är det svåraste?
Den största utmaningen har varit att komma fram till en effektiv arbetsstruktur och få god försäljningserfarenhet inom B2B, dvs mot återförsäljare. Det tar tid att förstå det behov som verksamheten måste bemöta och anpassningar som måste genomföras. Den tuffaste perioden var därför helt klart under uppstartsfasen, men även nu ett par år senare måste man vara på pass för att kontinuerligt utvecklas med den samtida marknaden.
-Vad är det roligaste?
-Vad är din dröm? Var vill du vara om 5-10 år?
Ambitionen är att ständigt utveckla och förbättra Limas utbud med nya vackra kollektioner. Jag vill vidareutveckla samarbetet med återförsäljare inom Sverige, men också nå ut till nya marknader och skapa internationella samarbeten.
Jag tror att det är viktigt att även ha sporrande kortsiktiga drömmar att se framemot. En sådan som ger mig mycket energi för tillfället är målet att inför kommande år bygga om lagret till ett mer visuellt arbetsrum.
-Ditt bästa tips till andra som går i starta-eget tankar?
Funderar man på att starta eget bör man först och främst välja att jobba med något man har passion för. Det underlättar mycket med inre motivation som drivkraft i företagandet. Utöver det bör man finna praktiska arbetsrutiner och anamma en inställning som gör att man håller ut under tuffare tider. För att undvika likviditetsproblem o.d. är ekonomisk framförhållning gynnsamt inför företagsstarten. Söka stöd i nätverk är en bra källa för inspiration, samtidigt som man ges möjligheten att knyta kontakter och utbyta erfarenheter med andra företagare. Kontakt med lokal företagsinkubator är också fördelaktigt för både rådgivning och informationssökning.
-Så vet du om du INTE passar som egenföretagare?
Det är nog väldigt individuellt, men generellt sett tror jag att det blir väldigt motigt om man inte har förmågan att vara självrutinerad och saknar beslutsamhet. Det tar oftast tid att jobba in sitt företag på marknaden, dessutom ska man sätta sig in i rollen som egenföretagare och axla ansvaret som det medför. Det krävs därför mycket tålamod för att driva eget men är man uthållig nog att hitta sin arbetsmetodik går det mesta.
Se hela kollektionen: www.designandcolour.se
Av: Businesswomen.se