Under mars nätverksträff gästades vi av Ulrika Cederskog Sundling, Executive Vice President för Business Sweden. Många drivna karriärkvinnor var på plats för att höra Ulrika berätta om sin inspirerande karriär- och livsresa. Kvällen avslutades med en workshop där vi diskuterade hur Volkswagen kan öka andelen kvinnliga chefer.
Karriärresan går hand i hand med livsresan
Ulrika Cederskog Sundlings uppdrag som Vice VD på Business Sweden är att attrahera utländska investerare till Sverige. Ulrika förklarade att när hon ser tillbaka på sin karriärresa är det tydligt att den går hand i hand med hennes livsresa. Karriären har alltid varit en viktig del av hennes liv, och privatlivet har många gånger påverkat vilka val hon gjort i karriären.
Ulrika karriär började utomlands – i USA, Paris och London. Men när deras första barn var på väg bestämde sig Ulrika och hennes man för att flytta tillbaka till Sverige. Den svenska föräldraförsäkringen utklassade helt enkelt sina utländska motsvarigheter. När Ulrika får frågan om vad som är hennes bästa tips för att lyckas kombinera familj och karriär svarar hon med ett leende: ”Ha en bra man! Och våga ta hjälp utifrån med barnpassning och liknande. Man måste inte vara duktigast på allt själv”.
Drivs av att se resultat
Ulrika berättade om vad som har drivit henne framåt. Framför allt drivs hon av att se resultat, att sätta mål och att nå dit. Men under sin karriär har hon också ibland drivits av en känsla av att vilja visa andra vad hon faktiskt går för. Ett exempel är då hon som nyexaminerad från Handelshögskolan hade fått jobb i London, och blivit ombedd att vara med i ett projekt på företaget. Samma morgon som projektet skulle dra igång förklarade dock Ulrikas chef att hon inte skulle få delta i projektet, eftersom det redan ingick en kvinna och en utlänning i gruppen. Det fick räcka så, tyckte chefen. Ulrikas besvikelse omvandlades snart till en stark drivkraft – jag ska visa dem!
”Jag ska visa dem” är en bra drivkraft!
Workshop och samarbeten
Efter föreläsning och mingel fortsatte kvällen med en workshop. Vi diskuterade hur Volkswagen Group, som är samarbetspartner till Businesswomen.se, ska få fler kvinnor att söka jobb inom koncernen. Några förslag som kom upp var att man borde lyfta värden som attraherar kvinnor i jobbannonserna och rikta produktreklamen till kvinnor.
Många sökningar kom också upp under kvällen. Flera medlemmar har ingångar på rekryteringar. Sist men inte minst presenterades två nya spännande samarbeten som Businesswomen.se har inlett:
- Events by Carol kommer i samarbete med Businesswomen.se att anordna en yogaresa i september.
- Sabina & Friends kommer att kunna erbjuda nätverkets medlemmar rabatt på sina abonnemang för att hyra de senaste kläderna från en rad kända märken.
Vi ses igen den 26 april! Då kommer det att bli en paneldebatt om framtidens HR.
Är du nyfiken på nätverket? Läs mer här.
Bilder från kvällen: