Tre snabba tips till dig som vill starta eget företag

Här jobbar jag med mitt temärke Téamo och har en liten fotosession hemma.

Jag heter Anna Leijon och jag frilansar samt driver andra initiativ, exempelvis mitt egna temärke Téamo, genom mitt egna företag. Med andra ord arbetar jag för mig själv och inte åt någon annan, vilket såklart är det som är den stora skillnaden med att ha eget företag jämfört med att vara anställd. Att starta ett eget aktiebolag är inte särskilt svårt – det gäller bara att ha 50 000 kr på kontot, starta ett företagskonto hos banken och gå igenom några registreringsformulär.

Poängen jag vill göra här är att det finns mer eller mindre avancerade sätt på vilket man kan gå över från att vara anställd till att vara egen. Att frilansa är nog det sättet att bli egen som har lägst trösklar. Med det sagt, om målet enbart är att bli egen – börja frilansa! När folk säger att de vill starta eget bolag tror jag inte att det är det de menar eftersom upplägget ofta kan vara ganska likt en anställning. Egentligen handlar det nog snarare om en vilja att skapa något eget som går att skala upp. Så därför kommer här mina tips till de som vill förverkliga en företagsidé (tjänst eller produkt) med målet att ha anställda och/eller växa bolaget över tid.

  1. Nischa dig! I dagens brusiga samhälle är det svårt att göra sig hörd. Därför är det viktigt att göra någonting unikt och det är lättare att vara unik om man har en specifik nisch. En nisch behöver dock inte vara produktmässig, utan kan lika gärna handla om logistik, marknadsföringsmodell eller betalningsupplägg. Så tänk inte att du nödvändigtvis behöver hitta en supernischad produkt eller tjänst. Exempelvis kan en gammal produkt som säljs på ett nytt sätt, genom en ny kanal, ta marknadsandelar snabbt och få en värdefull “first mover advantage” i den kanalen. Underskatta inte superobskyra nischer heller – i vissa obskyra nischer kan kunderna vara otroligt köpstarka och marknaden fullkomligt sakna konkurrenter!
  2. Prioritera din tid. Lägg mest tid på produktutveckling och på att definiera kundresan och konceptet. Hemsida och annan typ av paketering och krimskrams växer fram så småningom. Och för guds skull, bråka inte med andra grundare om vem som ska vara “VD”. Det är ungefär som när jag och mina kompisar var små och ville starta ett tjejband, men det enda vi gjorde var att sitta och öva på att skriva autografer! Fokusera på att få ut produkten eller tjänsten på marknaden så snart som möjligt – börja pitcha och fail fast! Snacka med folk och testa tidigt! Många gör misstaget och tror att deras idé är unik och att andra kommer att “sno den” om de pratar om den. Det är ett av de vanligaste misstagen man kan göra, skulle jag säga. En idé i sig är inte värt någonting överhuvudtaget. Jag skulle våga påstå att de flesta lyckade entreprenörer har en sak gemensamt – de EXEKVERAR. De går ut och bara GÖR.
  3. Kör ända in i kaklet! Ge inte upp. Pusha ut det. Det är också okej att ta en paus och styra lite med lillfingret under en kortare tid när man känner sig lite oinspirerad, men ta upp det igen så att det inte blir vilande! Ge det en chans, testa fullt ut och ha i åtanke att många effekter märks först efter lång tid. Ingen kan säga att det är misslyckat – det är du själv som avgör om du vill fortsätta eller inte och oavsett kommer du ha lärt dig ENORMT mycket på vägen. Lärdomar är nog så viktiga. Det tar tid. Var tålmodig. Se till att synas och höras medan du gör detta – inte bara för att få hjälp, utan också för att få en liten extra marknadsföringspush. Var ärlig och ödmjuk – då kommer folk vilja hjälpa och stötta dig.

Med det här sagt vill jag önska dig all lycka med att gå ut och börja GÖRA. Kör! Jag tror på dig. Hör gärna av dig om du vill ha hjälp eller har frågor! Mina kontaktuppgifter finner du på min personliga hemsida: annaleijon.se

Stort lycka till!

/Anna Leijon