Vilka mer än jag ägnar delar av semestern till att planera för hösten? Jag tror inte jag är ensam om att se hösten som en nystart där man kan ladda batterierna för att förverkliga mål och lansera nya projekt. Är detta projekt inom e-handel kan det hjälpa att ha koll på höstens e-handelstrender.
Marknadsplatser
Sellpy redovisar en omsättning över 100 miljoner med över 300 anställda, de har fortfarande röda siffror och är ännu inte lönsamma men kunderna har sagt sitt, liksom CDON satsar på sin marknadsplats medan Tradera förbjuder nya produkter. Allt detta är en tydlig trend på att marknadsplatser fortsätter öka, vi har hittills sett ett par uppstickare inom second hand vilket går hand i hand med den rådande samhällsmiljön men jag är nyfiken på vilket nästa område kommer bli inom marknadsplatser?
Upplevelse online
När jag läste på Berghs fick vi en uppgift inom AR, detta var 10 år sedan så det var lite före sin tid. Idag ser vi hur bolag skapar upplevelser online för att väga upp det faktum att man inte möter sina kunder F2F. Du kan ha möten med säljare i showroom online, testa kläder genom AI och möblera ditt rum utifrån dina förutsättningar. Jag tror vi bara sett början på detta och när tekniken inte längre är ett hinder är det din kreativitet som får styra. Hur möter du dina kunder?
Hållbarhet
Greta Thunberg, Aningslösa Influencers och en CSR ansvarig i varje bolag. Det går åt rätt håll och kunderna kräver att företag måste ta ställning till hur hållbara de är som varumärken och som producenter. Konsumenterna ställer högre krav och fler och fler bolag börjar lyssna.
Voicecommerce
Jag tror vi har en bit kvar till detta, ungefär som när vi pratade om att QRkoder kommer dominera 2010 men det är ändå viktigt att hålla koll på ett av de hetaste samtalsämnena just nu. Hur kommer vi börja arbeta med Voicecommerce och röststyrning inom e-handel, hur anpassar vi våra sök för detta och hur optimerar vi hemsidan? Lägg inte semestern på att röstanpassa din sajt, men läs på några artiklar om tekniken som kommer komma.
Prenumerationstänster
Min väninna som är influencer hade ett samarbete med uppstickaren Sniph, en prenumerationstjänst där du kan upptäcka nya dofter för 159 kr i månaden. Detta bolag backas upp av en rad tunga investerare och tog nyligen in 10 miljoner från bland andra Christina Stenbeck. För oss som arbetade med tidningar för några år sedan och trodde att prenumerationer var dött får tänka om. Prenumerationer är hetare än någonsin och jag tror att det bara kommer fortsätta utvecklas. För oavsett om vi prenumererar på våra linser av bekvämlighetsskäl eller ger oss själva en present varje månad i form av parfym så är det ett väl beprövat försäljningssätt som fått nyare modernare kanaler tack vare hjälp från Spotify, HBO, Netflix med flera. Spännande!
Sammanfattningsvis tror jag att hösten kommer domineras av dem som har data nog att vara kreativa, att hellre göra saker fullt ut än att testa alla rådande trender, är det något konsumenterna inte kommer acceptera hösten 2019 är det en sajt som laggar.